Skip to content
Annonser på Europower

- Vi har ingen å miste!

mer-kraft-620x400---Heidi-Flesvik

 

Heidi Flesvik er salgssjef Proff HMS i Byggmakker.

Vi har tatt en prat med henne for å bli litt mer kjent med henne, og for å forstå hvordan hun møter beskjeden fra Energikommisjonen om "Mer av alt, raskere". 

- Hva er du mest stolt av i eget selskap?

- At det er ganske lett å bli sett hos oss. Byggmakker er en av Norges sterkeste merkevarer og vi har blitt en stor kjede med nesten 90 varehus og veldig mange kollegaer, allikevel har vi klart oss uten en kjempestor administrasjon og et hav av mellomledere. Det er «Folka våre» som er  Byggmakker, og jeg opplever at om du har noe på hjertet så blir du sett og hørt. Det betyr at det også er et stort rom for utvikling for den enkelte ansatte og det liker jeg godt.

- Hva brenner du for?

- Engasjerte og nysgjerrige mennesker!

- Jeg er genuint opptatt av at folk skal ha det bra på jobb, og da handler det ofte om trygghet og eierskap til oppgaven som skal utføres. I mine roller, som produktveileder for kunde eller leder for kollega, blir jeg supergira og glad når jeg blir møtt med masse spørsmål. Mennesker som vil lære, som vil forstå, som ikke er redde for å prøve noe nytt – det gir meg masse energi og ofte ender det opp med at jeg også lærer noe nytt. Også må jeg nevne «gjengen min». Kunnskapsrike, motiverte, utforskende, målrettede, kritiske og med en stor porsjon humor….å jobbe tett med kollegaene mine gjør at jeg alltid gleder meg til en ny arbeidsdag.                         

- Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?

- Akkurat nå bruker jeg ekstra mye tid med mine foreldre. Barna mine er voksne så de trenger meg litt mindre, og foreldrene mine har blitt enda «voksnere» og trenger meg litt mer i hverdagen. Ellers elsker jeg å plukke sopp, så jeg hiver meg ut i skogen så fort jeg får anledning. Har brukt litt tid på å lese meg opp, så jeg lærer meg stadig nye sopper, og har blitt mye flinkere til å forstå hvor jeg skal jakte - det synes jeg er skikkelig stas. Har jeg en hel dag «fri» går jeg ofte på en real matpakke-tur med samboer André og hunden vår Panzer. Hvis det regner, holder jeg meg inne, da tegner eller strikker jeg ….eller ser på TV, ganske digg det også 😊

- Energikommisjonen har gitt marsjordre om mer av alt raskere. Hva tenker du om det?

- Jippii!!! Jeg er litt rastløs og glad i en utfordring. Denne marsjordren krever endring, og jeg tenker umiddelbart; ny kunnskap = nye muligheter, nye produkter = nye muligheter, nye prosesser = nye muligheter, ny teknologi = nye muligheter…ja du skjønner 😉   Så må jeg også, med mine 51 år på baken, innrømme at det er litt skummelt med så mye nytt å forholde seg til, men det blir sikkert bra. Vi har ikke noe valg. Vi har ventet i mange år, det er derfor vi er i den situasjonen vi er i nå. I stedet for å gjøre mer av det som ikke funker må vi bare ta sats, vi må starte, vi må gjøre skumle, vanskelige og nye ting – også før vi føler vi er heeelt klare. For det er helt sikkert at ikke alt vil bli som planlagt, endringer må gjøres underveis, og vi kommer til å feile noen ganger, men alt i alt har jeg trua…. og tenk så mye nytt vi kommer til å lære!

- Hva betyr det for din arbeidsplass at bransjen skal gjøre mer av alt raskere?

- I forhold til en «grønn omstilling» er våre egeneide varehus Miljøfyrtårn-sertifiserte. Miljø og bærekraft-perspektivet er tungtveiende når vi velger leverandører og produkter til våre grunnsortiment i varehusene. Må også skryte litt av eieren vår, Kesko, som er eneste selskap i prestisjetunge Global 100, som har vært på lista hvert år siden etableringen i 2005, med dette er vi ikke i mål, men vi har startet . I salgshverdagen har Byggmakker definert produktgruppen HMS (PVU og arbeidstøy) som en vekstkategori. Det betyr at denne kategorien er spesielt viktig. For oss i Byggmakker å lykkes med. Vi skal bidra til tryggere arbeidsmiljøer og at bransjekollegaene våre i bygg, anlegg og industri kommer like hele hjem etter endt arbeidsdag. Det skal vi gjøre med kompetanseoverføring og god veiledning. Vi jobber målrettet og strukturert med å bygge internkompetanse. HMS-gjengen i Byggmakker er mye ute i felten og vi tar med oss innspill og ønsker fra byggeplasser og anlegg, tilbake til kategoriavdeling og produsent.

Hun fortsetter:

- Dette resulterer noen ganger i at vi henter inn nye produkter i vårt sortiment, andre ganger går vi i dialog med produsent for å gjøre endringer på eksisterende produkt. Dette er svært lærerike prosesser som gir oss unik kompetanse. Vårt mål er alltid å veilede kunden til å velge rett produkt, det vil også si produkter som kan brukes over lengre tid, brukes flere ganger, til flere formål osv. Produkter med lang brukstid, og med utskiftbare deler i tillegg, er ofte de mest bærekraftige løsningene, i tillegg til at de også er de mest kostnadseffektive løsningene over tid. I den sammenheng kan jeg nevne, og jeg er veldig stolt av det også, at vi har egne fallsikringsverksteder med serviceteknikere som er sertifiserte til å bytte ut og reparere deler i tradisjonelle fallsikringsblokker, dette er unikt og virkelig bærekraft i praksis. Det vil skje mye spennende på denne fronten i Byggmakker fremover, så det er bare å følge med.         

- Hva mener du er viktige tiltak for å redusere risikoen for alvorlige ulykker og dødsfall når vi skal bygge mer kraft, raskere?

- Kompetanseheving og dialog, uten tvil. Med mitt utgangspunkt i PVU (personlig verneutstyr), dreier dette seg bl.a. om å bidra til god kommunikasjon mellom aktørene; kunde, leverandør, produsent og myndigheter; vi trenger å lytte og lære av hverandre. For min del starter det ofte med kundens risikovurdering. Kvaliteten på risikovurderingen vil påvirke hvilke behov kunden formidler at de har i forhold til produkter, kurs og opplæring. Vår jobb som veiledere og rådgivere avhenger av at vi får god nok, og rett informasjon fra kunden, men dette kan være vanskelig.

Hun forteller at et typisk eksempel kan være at en kunde henvender seg til oss og skal ha en «kul» hjelm.

- Ja vi er blitt litt jålete, så det er veldig vanlig å få forespørsel om kulhjelm…med hakestropp. Naturlig oppfølgingsspørsmål fra meg, hva slags hjelm trenger du? Vil du ha en vernehjelm godkjent i henhold til EN 397, eller trenger du det noen kaller for en «klatrehjelm» godkjent i henhold til EN 12492. På den ene hjelmen vil hakestroppen løse ut ved en belastning på mellom 15 og 25 kg, dette for at du ikke skal risikere å bli kvalt av hakestroppen om du treffes av et fallende objekt som hekter i hjelmen. Hakestroppen på den andre hjelmen løser ikke ut ved denne belastningen, da denne hjelmen benyttes når du er det fallende objektet. Veldig ofte er kunden usikker, og for å være på den sikre siden velger mange å benytte en hjelm med begge godkjenninger – det må da være bra? 9,5 av 10 ganger leses ikke bruksanvisningen før bruk og vedkommende har derfor ikke fått med seg at et stort ansvar legges på brukeren. De må da selv stille inn innredningen/hakestroppen på rett standard, eventuelt der det ligger ved 2 hakestropper, velge å benytte den hakestroppen som er rett i forhold til det arbeidet/miljøet de jobber i, til en hver tid. Du kommer altså ikke unna verken risikovurdering eller behovet for opplæring, uansett hva du velger.

Heidi Flesvik tror derfor at selv om vi skal skynde oss nå, må vi skynde oss riktig for at det skal gå raskere.

- Vi må bruke mer tid på risikovurdering, mer tid på opplæring, og mer tid på å kommunisere det vi lærte av både risikovurderingen og eventuell opplæring/kurs til alle kollegaene våre, da vil alle arbeide tryggere og sikrere. Uten ulykker og dødsfall vil vi ikke bare behold kollegaene våre, vi vil også nå målet raskere.

- Er det noe annet du ønsker å si?

 - Til alle der ute, jeg regner med at veldig mange føler som meg, at det er en ganske tøff tid vi står i. Når vi vi nå skal «mer av alt, raskere» er det lett å bli stresset og kanskje ta noen snarveier. Pust med magen, tenk deg om og ikke «spare tid» ved å slurve med risikovurderingen din – vi har ingen å miste.  

Den 26. september møtes rundt 200 bransjekolleger på Høydekonferansen for å dele erfaringer rundt det å lykkes med mer kraft raskere - uten dødsfall.